Börja med motorsport

Vilken motorsport du än vill hålla på med så måste man lära sig den först. Det finns vissa grundregler som man måste följa innan man kan sätta igång. 

Hitta en förening

Leta runt på nätet och se om någon förening har träningar eller liknande som du kan delta i. Det går att hitta dessa föreningar i de flesta kommunerna. Om du ändå inte gör det, kan du prata med din kommun och det kanske är dags att starta en. Då borde du redan ha flera andra som är intresserade och ha en plan på hur detta ska byggas upp. 

Se till att du får hantera fordona

Vissa fordon måste man vara en viss ålder för att köra. Så innan du bestämmer dig vilken sport du vill utöva, se till att du får köra dem lagligt. Enduro och motorcross får man köra även när man är ganska ugn eftersom det finns junoircyklar, men istället behöver man ta sig genom några prov för att se att man kan hantera crossen. Detta brukar man få göra i samband med att man blir medlem i en klubb eller förening. 

Andra fordon som rallybilar och liknande kräver specialkörkort, det spelar ingen roll om du har vanligt körtkort . Du måste få licens för att köra rallybilar eftersom de är speciellt konstruerade så du inte skadas om du råkar krocka eller köra av vägen. Ungdomsrally får man köra från och med att man fyller 16 år. Vill man träna upp sig mer och kanske köra folkrace, racing eller karting så behöver man göra en uppkörning innan man har rätt till förarlicens. Alla dessa former, plus om du vill bli co-driver eller kartläsare, kräver även att du klarar av en teorikurs. Du behöver även ha en försäkring som täcker skador på dig själv och andra när du utövar sporten. En sådan försäkringar ingår oftast i licensen och betalas som en engångssumma tillsammans med licens och gäller då i ett ex antal år. 

Formel 1 för drömmarna

Vill du köra snabbare och dyrare fordon som formel 1 måste börja i rallykretsarna. Formel 1 är världens dyraste motorsport och det går inte att bara provköra en formel 1-bil eller sätta sig bakom ratten och vara med i en tävling. De flesta klättrar upp genom rally- och racingkretsarna tills de har bevisat att de är tillräckligt bra för att handskas med ännu snabbare fordon. Det är inte många svenskar som tagit sig upp i elitnivå. Faktiskt så har vi för första gången på många år en svensk med i formel 1, 24-åriga Marcus Ericsson har just avslutat sin säsong för Caterham (som sedan gick i konkurs) och skrivit kontrakt med Saubers för i år. Han började sin banan mot formel 1 genom karting i formel Micro, gick sedan vidare till formel BMW och GP2.